vrijdag 19 juli 2013

Ontmoetingen van de dag

Grense-Jakobselv ligt aan het eind van een smalle, 50 km lange, doodlopende weg in niemandsland. Ik ging er dan ook van uit vandaag veel in mijn eentje langs de weg te zitten. Ik had een uitgebreide picknick samengesteld, de brander mee voor een kop warme thee en was van plan bij Grense Jakobselv een uurtje over de Barentszee uit te kijken (in de hoop een paar walvissen voorbij te zien zwemmen). En dan weer terug te fietsen. 

Het pakte heel anders uit. Ik heb niet vaak zo veel aanspraak gehad onderweg als vandaag. Dat begon al na 10 km toen ik Carlson, de boer met kiespijn, tegen kwam. Hij kwam net zijn huis uit om naar de tandarts in Kirkenes te gaan toen ik voorbij fietste. Blijkbaar had Carlson niet zo'n haast met naar de tandarts te gaan want hij wilde eerst alles van me weten: waar ik vandaan kom, waar ik heen ga en vooral wat ik van Finnmark vind. Een eindje verderop kwam ik Johan uit Zweden tegen. Johan had drie dagen in de bergen gebivakkeerd om forel te vissen. Hij was net bezig de vangst in een koelbox met ijs te leggen. Ik denk dat hij wel honderd forellen had gevangen. Weer wat later ontmoette ik Peter en Andrea uit Augsburg, die hun fietsen van de Wohnmobil hadden gepakt om het laatste stukje naar Grense-Jakobselv te fietsen. Peter is nog maar kort met pensioen en samen trekken ze nu langs de Oost-West fietsroute die dwars door Europa het voormalige ijzeren gordijn volgt.

De laatste ontmoeting was ook een heel leuke en een wel bijzonder toevallige. Bij Grense-Jakobselv had juist Philipp uit Zweden zijn Greenland-kajak van de auto geladen om een stuk te gaan varen. Ik heb de afgelopen weken in Noorwegen veel kajaks gezien: op auto's,  in sportwinkels, bij huizen etc, maar niet op het water. En uitgerekend op dit allerlaatste stukje van de Noorse kust kom ik Philipp tegen, die niet alleen voorman van qajaq.se blijkt te zijn, maar ook een fanatiek fietser en bergsporter. We bleken veel interesses,  ervaringen te delen en zelfs gemeenschappelijke bekenden te hebben. Dat was een heel gezellige lunch! Ik heb dus geen walvis gezien vandaag.


1 opmerking: