Stokmarknes - Andenes - veerboot naar Senja - Torken: 145 km.
Na de omwegen van gisteren en eergisteren heb ik vandaag de doorgaande route gefietst. En dat terwijl ik gisteren eigenlijk bedacht had ook vandaag een omweg langs de westkant van de eilanden te nemen. Ik zou dan kort voor Andenes een camping nemen en maandag de oversteek naar Andenes maken. Langs de westkant naar Andenes is vanaf Stokmarkes ongeveer 160 km. Om de veerboot van 17.00 uur te nemen zou ik voor 8 uur op de fiets moeten zitten. De afspraak met de camping was dat ik een uur voor vertrek een sms zou sturen. Er zou vervolgens iemand langs komen om af te rekenen. Ik vond dat ik dat zondagochtend voor 7 uur eigenlijk niet kon maken. Dus heb ik uitgeslapen tot 8 uur. Om kwart over 8 heb ik een sms gestuurd, uitgebreid ontbeten en de tent ingepakt. Toen ik om 10 uur nog geen reactie op mijn sms-jes had gekregen en er niemand langs geweest, was ik het wachten zat. Ik heb een briefje met het afgesproken bedrag afgegeven bij het hotel naast de camping en gevraagd dat aan de persoon van de camping af te geven. Ik ben soms best netjes.
Ondertussen was het ruim na tien uur voordat ik op de fiets stapte. Maar ik had ook geen haast. Dacht ik. Toen ik eenmaal aan het fietsen was ging het snel: windkracht 6 tot 7 mee, dat wil wel. Toen begon ik te rekenen. Als ik met dit tempo langs de doorgaande weg (135 km) zou fietsen, dan zou ik de veerboot makkelijk kunnen halen. Bovendien volgt de doorgaande weg ook een mooie route en was deze vandaag (zondag) erg rustig. De keuze was toen snel gemaakt. Ruim voor vier uur was ik in Andenes. Ik ben de Vesteralen over gevlogen.
De Vesteralen bestaan uit een hele serie eilanden. Ik ben over Hadseloya, Langoya, Hinnoya en Andoy gefietst. Ieder eiland heeft zijn eigen karakter. Naar het Noorden toe vlakken de bergen af. Op Andoy heb je uitgebreide veengebieden. In het noorden van Andoy wordt industrieel turf gestoken. Verder is vooral Andoy een waar eldorado voor de vogel (liefhebbers). De eilanden zijn met bruggen verbonden. Dat werkt toch een stuk vlotter dan met veerboten. Met de wind dwars op de brug was het best spannend boven op deze ( hoge, want de Hurtigrutten-boot moet eronderdoor kunnen) bruggen: 20 m/s is veel! Ik vraag me trouwens af of het daarbij nu wel of niet een voordeel is dat de fiets zwaar beladen is. Het gewicht maakt het misschien stabieler, maar de tassen aan de voorvork zijn ook windvangers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten