vrijdag 12 juli 2013

Finnmark - het land van de Sami

Dit is het landschap zoals ik me dat boven de poolcirkel had voorgesteld: eindeloze hoogvlaktes met in de lagere delen nog wat berken en de hogere delen helemaal kaal. Hier leven de Sami en trekken de rendierkuddes rond. De Sami verkopen souvenirs in armoedige stalletjes langs de weg. Rendieren liepen in groepjes in de verte, te ver weg om te fotograferen. Het is een indrukwekkend landschap in al zijn weidsheid, waar de zon en de wolken eindeloos wisselende kleurtinten aan geven.

De route ging hier vandaag ruim 100 km doorheen. Dat was genieten. Vooraf was ik gewaarschuwd dat de omstandigheden op de hoogvlakte extreem kunnen zijn. Dat viel vandaag gelukkig mee, even afgezien van de snijdend koude noorden wind. Ik kan me voorstellen dat het hier gisteren nog gesneeuwd heeft. Gelegenheid om te schuilen is er nergens. De eerste en enige winkel/café onderweg is bij een tankstation bij Skaidi, 87 km na Alta. Noorwegen is een groot en leeg land. En het is een mooi en indrukwekkend land.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten