zondag 16 juni 2013

Kristiansund

Kristiansund is in de tweede wereldoorlog bijna volledig plat gebombardeerd. Nederland en Noorwegen delen veel geschiedenis. De wederopbouw is niet bijster geslaagd; veel kraak- en smaakloze jaren 50 en 60 bouw, met een vreselijk lelijke kerk uit 1964 in het centrum (toen ik daar langs fietste wist ik nog niet dat: "Kirkeland Kirke: the bold architecture expresses the architectural idea of "quartz shining against a backdrop of roses" - misschien maakt dat de kerk mooier).

Eén van de weinige overgebleven oude stukken in de stad is de oude scheepswerf. Bij toeval reed ik er dwars door heen. Toen ik daarbij iets te geïnteresseerd rondkeek, kwam er een kussende booteigenaar op me af. Vervolgens ben ik uitvoerig bijgepraat over de maritieme ontwikkelingen rond Kristiansund en heb ik een persoonlijke rondleiding gekregen door de oude scheepswerkplaats. Dat was erg leuk.

Van mijn plan vandaag een keer vroeg op de camping aan te komen en de was te doen is zo weer niets terecht gekomen. Ik fiets wel nog een dag in een smoezelig shirt :-)

De camping vandaag is weer erg rustig. Er staan nog twee caravans, verder is er niemand. Bij vlagen is het trouwens helemaal niet stil. Mijn tent staat zo'n beetje direct onder de verkeerstoren van het plaatselijke vliegveld. En er vliegen verrassend veel vliegtuigen af en aan...
Tenslotte: dit is de eerste kampeerplek met vervelende muggen... Binnen merk je er gelukkig niets van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten