vrijdag 13 april 2018

Dag 15: Rondhangen in Girona

Dit is mijn 4e bezoek aan Girona en het blijft een fantastische stad om een paar dagen door te brengen. De oude binnenstad met smalle steegjes, bruisend van het Catalaanse straatleven met overal koffie- en eethuisjes, de rijke geschiedenis met veel erfgoed, musea en galeries (en veel exclusieve en trendy winkels, maar daar heb ik minder oog voor) blijft verrassen. 

Vijf jaar geleden hing over een enkel balkon de Catalaanse vlag. Nu is het omgedraaid: op een enkel balkon hangt geen vlag. De stad ziet helemaal geel van de vlaggen, lintjes, Si- en andere posters, die pleiten voor een onafhankelijke republiek. Op straat valt op dat het vooral oudere mensen zijn die met een geel lintje rondlopen. Jongeren doen daar niet aan mee, maar zijn zeker niet minder uitgesproken als het gaat om meer zelfstandigheid...

Girona oefent grote aantrekkingskracht uit op racefietsers. Veel profs trainen hier. Lance Armstrong had in zijn glorietijd een appartement in de binnenstad. Ik sprak een Catalaans-Canadese dame die een deel van dit appartement verhuurd. Een adresje om te onthouden. Overal in de stad zie je sportieve fietsers rondrijden. Ik kan me niet voorstellen dat het echt allemaal profs zijn, maar het ziet er stuk voor stuk gelikt en afgetraind uit. Iedereen rijdt hier zeer gesoigneerd rond (en een stuk dieper en gestrekter dan de gemiddelde Nederlandse racefietser) op spiksplinternieuwe high-end racefietsen. Fietswinkels zijn strak gestylde trendy boutiques. 

Ik heb een pit stop gemaakt bij Saskia en Dave van Bike Breaks Girona. Daar heb ik eerder fietsen gehuurd. Nu hebben ze mijn fiets voorzien van een nieuwe ketting en remblokjes, zodat ik weer even vooruit kan. Prima service!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten