donderdag 5 april 2018

Dag 7: Dwars door Bourgondië, van Pontaillier tot Saint-Boil

Vandaag heb ik eindelijk de hele dag zonder regenpak kunnen fietsen. Er komt ander/beter weer aan. Tot in de middag was het fris en viel er hier en daar een bui. Maar dat waren 5-minuten buitjes, waarvoor je even kunt schuilen (als je tenminste geluk hebt op dat moment een beschut onderkomen te vinden). In de loop van de dag draaide de wind van het zuiden naar zuid-west tot west, wat voor de etappe van vandaag niet perse handig was, maar over het geheel gezien wel een stuk gunstiger is. Ondertussen heb ik het gevoel dat ik 800 km tegen de wind in aan het trappen ben geweest. Ook de zon krijgt meer ruimte. De laatste kilometers rolden lekker weg en ik had nog tot Cluny door willen fietsen. Toen ik (voor de zekerheid) de camping in Cluny belde, bleek die pas op 30 april te openen. De camping in Saint-Boil (20 km voor Cluny) was wel open. Achteraf ben ik blij met deze keuze: mooi rustig plekje, keurig verzorgde voorzieningen, aardige mensen en heerlijk gegeten in het restaurant bij de camping.

De route was ook "genieten". Dat is het natuurlijk elke dag, maar vandaag was bijzonder relaxed. Het weer nodigde uit om vaker te stoppen en foto's te maken. Vandaag dus weer een volle collage. 

Na een kort stuk langs de Saone, boog de route al snel af om door de bossen van de Bourgogne (met bloemrijke randen langs de paden) verder te gaan. Na de bossen kwamen de wijngaarden van de Bourgogne. Hier groeien de Franse topwijnen. 
In Beaune heb ik geluncht met een 3 gangen menu (vandaag dus 2x uit eten ;-) bij  La Fabrique de Louise. Beaune is vooral bekend van het Hotel Dieu . Vooral de vakwerkgevels van het binnenhof zijn fraai, maar daarvan kon ik slechts een glimp opvangen. De toegang werd streng bewaakt door 2 indrukwekkend bewapende gendarmes. Tasjes van passanten werden gecontroleerd. Met een ongeschoren kin, 2 pet flesjes met brandbare vloeistoffen (= spiritus voor het kooktoestel) en diverse potentiële steekwapens in de tassen, heb ik het niet eens geprobeerd geprobeerd en ben ik uit de buurt van beide heren gebleven.
Na Beaune ging de route verder door wijngaarden en langs pittoreske (wijn)dorpjes. Daarna weer verder door het bos en tenslotte langs het kanaal en over een oude spoorbaan verder naar het Zuiden.

130 km, 660 hm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten