zaterdag 7 april 2018

Dag 9: Omhoog door Le Roannais naar Le Massif Central

Omdat ik de beschrijving van de route die ik volg thuis heb gelaten, weet ik vaak niet wat me te wachten staat. De verrassing vandaag was dat de route al snel na het verlaten van de stad Roanne begon te stijgen. Ik had eigenlijk een vlak begin verwacht, net als de  laatste kilometers van gisteren, langs spoorwegen en kanalen. De klim ging uiteindelijk dik 2 uur door, tot een naamloze col van ruim 900 meter hoog. 

Ik was terecht gekomen in Le Roannais, het achterland van Roanne. Roanne vond ik niet zo'n boeiende stad, maar deze omgeving beviel me uitstekend:  kronkelende wegen door smalle dalen, kabbelende beekjes, een afwisseling van bos en vergezichten met bergboeren en compacte dorpjes. Dat is leuk fietsen! Na de eerste col volgde een afdaling tot circa 600 meter. Daarna ging het op en neer tussen de 600 en 750 meter, met af en toe een uitschieter boven de 900 meter. 

Na Le Roannais kwam het "parc naturel régional Livradois-Forez". Dat park is onderdeel van het Centraal Massief. De fietsroute volgde gedeeltelijk de  "Route des Balcons" (= toeristische autoroute door de streek) en bood dan ook mooie vergezichten. Eerst alleen in de verte, maar later ook dichterbij, kon je besneeuwde bergtoppen zien. Bij helder weer zou je zelfs de Alpen kunnen zien. Ik geloof niet dat ik die vandaag heb gezien. Wat de richting betreft denk ik dat de hoge bergen die ik zag in de Auvergne liggen: dat het de oude vulkanen rond de Puy de Dome zijn. Overigens waren in de directe omgeving de iets hogere cols (1200-1300 meter) vaak nog gesloten wegens de sneeuw. Mijn route bleef echter onder de 1000 meter dus ik heb nergens last van gehad.

Ik kampeer vandaag bij een stel Nederlanders die hier een Gite met Camping zijn begonnen. Vandaag is de eerste dag dat de camping open is en ik ben hun eerste en enige gast. Ik heb dus weer de luxe van een prive toiletgebouw.

112 km, 1650 hm

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten