zaterdag 17 augustus 2013

Een grote beurt voor de Koga

Een fietstocht van 6000 km door weer en wind over onverharde paden, goede en slechte wegen is een uitputtingsslag voor het materiaal. Maar de Koga heeft zijn naam "Worldtraveller" waar gemaakt. Tijdens de trip ik heb geen enkele keer pech gehad (ook geen lekke banden). Onderweg heb ik  nauwelijks iets aan de fiets hoeven te doen. Het onderhoud bleef beperkt tot regelmatig (bijna dagelijks) de ketting smeren, nu en dan (als zich veel vuil verzameld had) de velgen en de spatborden schoonmaken en af en toe de remmen bijstellen. Na 3000 km warende remblokjes voor en achter compleet versleten en heb ik deze vervangen. Voordeel van standaard Shimano-onderdelen is dat deze ook in Noorwegen overal te krijgen zijn. Ketting en tandwielen hebben het de hele reis uitgehouden, maar zijn inmiddels wel aan vervanging toe.

Thuis heb ik de fiets goed schoon gemaakt en een grote beurt gegeven: de versleten onderdelen (ketting, cassette, kettingblad midden voor, derailleurwieltjes, pedalen - totale kosten 130 euro) vervangen, vet in de lagers vervangen en opnieuw afgesteld.  Ik heb de voor- en achterband gewisseld zodat ze een beetje gelijkmatig afslijten). De banden (Continental Travel Contact)  hebben genoeg profiel voor nog een paar duizend kilometer. De fiets is weer helemaal  klaar voor de volgende reis ;-)

Door de Noorse nattigheid is er wel vocht in de voornaaf gekomen: het vet was vuil geworden en er had zich speling op de as ontwikkeld. Voor een volgende trip ga ik nieuwe afdichtingen (= de rubbers bovenaan op de foto) monteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten