vrijdag 30 maart 2018

Vakantie is begonnen, dag 1 naar Namur

Meteen de eerste dag al een lekker vakantie gevoel. Beter kan het niet. Vanochtend ben ik eerst met de trein naar Eindhoven gereden. Wel zo makkelijk, omdat de route die ik wil volgen (van Paul Benjaminse) daar begint, maar ook leuk om Nederland eens vanuit een andere hoek te verlaten. Door mijn eigen onhandige gedoe had ik een wat late start. In de trein op station Woerden ontdekte ik dat ik mijn fietshelm was vergeten. Maar toen reed de trein al weg. In Utrecht heb ik de trein terug naar huis genomen om de helm toch maar even op te halen. Stom, dat scheelt zo maar drie kwartier.

De route liep over een mooi vrijliggend fietspad langs het Van Abbe Museum en de High Tech Campus Eindhoven uit en dan dwars door de Kempen, over een oud spoorbaantracé door Belgisch Limburg, langs de fruitboomgaarden in de Haspengauw naar Namen.

Het was een afwisselende rit, gevarieerd landschap en voor een groot deel autovrij. De Belgen hebben de fietsinfrastructuur prima voor elkaar met een uitgebreid  knooppuntnetwerk en prima bewegwijzering.
Erg onder de indruk was ik van Beringen-mijn. Ik kende de mijn van vroeger, maar de hele site is nu prachtig gerestaureerd en opengesteld voor bezoekers. Ook het dorp bij de mijn is monumentaal. De horeca is volledig turks. Helemaal ideaal voor deze thee drinker ;-)

Even afgezien van de constante tegenwind was het weer prima, alleen een beetje jammer van de regen het laatste uur... Zeiknat en flink afgekoeld reed ik Namen binnen. Daarom geen foto's van de Citadel. Ik overnacht bij een "Vrienden op de Fiets" adres in de stad. Na die plensbui van vanmiddag wel zo lekker. Morgen gaat het verder door de Ardennen en misschien ga ik nog wel kamperen ook?

Voor de statistiek: afstand 170 km, 500 hm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten