zaterdag 31 maart 2018

Dag 2: Met tarte au riz een dipje wegwerken

Of het aan de oude-mensen-ziek-en-zorg verhalen van mijn gastvrouw lag, of aan de natte fietsschoenen waarin de droge sokken gelijk weer vochtig werden, weet ik niet, maar van de vakantieroes van gisteren was bij de start vanochtend bij de start niet veel over.

Ik heb gisteren gelogeerd bij een oudere dame. Het was een "Vrienden op de Fiets" adres. Soms zit je dan erg in iemands privĂ© sfeer waar je dat niet wilt. In dit geval kwamen daarbij allerlei kleine huisregeltjes en veel verhalen over  ziektegeschiedenissen van diverse familieleden en levenspartners. Geeft niet, het was allemaal goed bedoeld en het is  prima even luisterend oor te zijn. Maar soms staat  je hoofd er gewoon niet naar. En dat natte fietsschoenen in een koude garage moeten blijven staan is toch echt wat minder.

Ik zeur. Maar het kostte vandaag even tijd om in de goede fiets stemming te komen.

Na de plensbuien van gisteren, met veel zand op de weg, had de fiets aandacht nodig. Ketting smeren, remmen schoon maken om geknars en gepiep weg te werken. Bovendien was de stuurrol door het gestuiter verzakt. In de regen had ik die gisteren alleen provisorisch opgebonden. In de beschutting van een bushokje in Namen heb ik de fiets een beurt gegeven. In de loop van de tijd kwamen er steeds meer mensen op de bus wachten. Dat leidde tot boeiende gesprekken half Frans, half Nederlands over de bestemming van de reis.

Zo kom je de ochtend wel door en mijn humeur werd al wat beter, maar opschieten met fietsen deed dit niet. Om 12 uur, na 25 vlakke kilometers,  was ik pas in Dinant. Dinant blijft voor mij een speciaal plekje, 30 jaar geleden kwam ik er heel vaak. Het leek me lekker om herinneringen op te halen in de platselijke  Boulangerie met een kop thee en tarte au riz. Dat was het dus ook. En deze bakker doet niet aan stukken taart.  Dus ik heb gelijk een hele genomen. Met de overgebleven rest kom ik de Paasdagen makkelijk door. 

Om 13 uur ben ik weer op de fiets gestapt en langs de Lesse de Ardennen in gefietst. Daarover een apart bericht.

1 opmerking: