vrijdag 23 maart 2018

Proefkamperen?!

Ik heb de maand april helemaal vrij genomen om een flinke trektocht te maken met fiets en tent. Het plan is om op de "snelle fiets" met lichte bepakking door Frankrijk en Spanje te fietsen. De Gravel Grinder (= een soort racefiets met brede banden en schijfremmen) lijkt daar uitermate geschikt voor. In januari heb ik al een keer met de Gravel Grinder gekampeerd, maar toen had ik geen kookspullen en erg minimaal kleding mee. Als ik 4 weken onderweg ben wil ik iets meer comfort. En dus wat meer spullen meenemen. Daarom heb ik een bagagedrager gemonteerd om naast de stuurtas, de frametas en de zadeltas ook 2 kleine fietstassen mee te kunnen nemen.
Om te kijken hoe dat bevalt, ben ik vandaag met complete uitrusting (genoeg om half Europa door te trekken) naar Lemele gefietst. Conclusie na een dag fietsen: De nieuwe set up biedt in ieder geval genoeg ruimte. En het fietst ook lekker vlot. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. De fiets is niet helemaal stabiel. Als ik rechtop ga zitten, heeft de fiets last van een shimmy effect. De combinatie van kleine fietstassen en grote zadeltas is blijkbaar niet helemaal ideaal. Ook al zit er nauwelijks gewicht in de zadeltas (alleen reservekleding). Ik ga daarom proberen het zwaartepunt wat meer naar voren en achter wat omlaag te brengen. Misschien laat ik de zadeltas wel helemaal achterwege en neem ik toch de grote fietstassen. Die hangen ook iets dieper en brengen het zwaartepunt wat verder omlaag. Nog even puzzelen dus.

Verder heerlijk gefietst. Mooie afwisselende route langs het fietsknooppunten netwerk: door het Groene Hart, het Gooi, langs de Randmeren, door de Veluwe, over de IJssel en door Salland. Vriendelijke ontvangst op Natuurkampeerterrein "de Olde Lucashoeve". Ik heb vanavond de hele camping voor me alleen!

1 opmerking:

  1. Mooi avontuur dus weer in het vooruitzicht. Leuk Hans om je belevenissen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen